چت بات ChatGPT چیست؟

chatgpt چیست

فهرست مطالب

اگه میخوای به ساده‌ترین شکل ممکن بفهمی ChatGPT چیه، جای درستی اومدی! امروز میخوایم بدون اینکه جار و جنجال راه بندازیم و بگیم آی ملت بشتابید که چت جی‌پی‌تی اومده پولدارتون کنه!!! با هم یه صحبت ساده‌ی و یکم علمی داشته باشیم و تکلیف چت جی‌پی‌تی رو همینجا روشن کنیم.

ChatGPT چیست؟

ChatGPT همونطور که از بخش اولش پیداست یه چت‌باته، درست مثل همۀ چت‌بات‌ها.

حالا شاید فکر کنی پس دلیل اینهمه سروصدا چی میتونه باشه؟ بیا تا در ادامه بهت بگم!

اما قبلش بریم سراغ بخش دوم کلمه: GPT

GPT در واقع یه برنامه کامپیوتریه که تلاش میکنه چیزایی که میگیم و مینویسیم رو بفهمه و یه جواب درست‌درمون بهمون بده؛ درست مثل یه آدم! طوری‌که شما تهش نفهمید یه ربات اینکارو کرده یا یه انسان.

اگه دقیق‌تر بخوام بگم GPT یه هوش مصنوعی و در واقع یه مدل زبانیه که بلده متنای انسان‌پسند تولید کنه!

مدل زبانی دیگه چیه؟! برای اینکه هیچ نقطه کوری براتون باقی نذارم و چت جی‌پی‌تی رو هم بهتر بفهمیم بهتره یه گریزی هم بزنیم به مدل زبانی.

مدل زبانی چیست؟

مدل زبانی یه الگوریتمه و مثل مغز شما کار میکنه؛ یعنی در طول عمرش مثال‌های زیادی از صحبت‌ها و نوشته‌ها دیده و حالا دیگه خودش برای این کار آبدیده شده! پس میاد با تشخیص ارتباط بین کلمات، اونا رو به شکل معقول و بامعنایی کنار هم می‌چینه و حتی بلده کلمات جاافتاده رو هم تشخیص بده.

در واقع یک مثالش این‌طوریه که وقتی شما جمله‌ای رو توی کامپیوتر یا گوشی خودتون تایپ می‌کنید، یکسری کلمات مناسب بهتون پیشنهاد میشه؛ این خاصیت یک مدل زبانیه. مدل زبانی اول میاد قوانین زبان رو یاد میگیره (معمولا براساس احتمالات و میزان هم رخدادی کلمات) و تو مرحله دوم از یادگرفته‌هاش برای پردازش زبان و تولید جواب متنی برای سوالات شما استفاده میکنه.

توی مقاله مدل زبانی کامل درباره این موضوع و اینکه چطور ساخته میشه صحبت کردیم.

کاربردهای ChatGPT

مدل زبانی باعث میشه بتونید از ChatGPT بخواید یه متن بلندبالا رو براتون خلاصه کنه، احساس موجود توی یک متن رو تشخیص بده یا به سبک خاصی برای شما چیزی بنویسه.

مثلا خانمی که نمیدونسته چطوری به بچه‌ش بگه بابانوئل واقعا وجود نداره و خیالیه، از چت‌جی‌پی‌تی خواسته که برای پسرش یه نامه بنویسه و این چت‌بات خیلی قشنگ و ظریف این کار رو انجام داده.

شما میتونید یه نامۀ غیررسمی و دوستانه رو بدین به این چت‌بات و ازش بخواین براتون کاملا رسمی و اداریش کنه.

حتی میتونید از خود این چت‌بات درباره اینکه چیه و دقیقا چکار میکنه سوال کنید و ازش بخواید این موضوع رو برای کسی که از تکنولوژی سردرنمیاره یا حتی به سبک فیلم‌های وسترن توضیح بده!

میتونید توضیحاتی دربارۀ خونه‌تون بدین و ازش برای دکور ایده بگیرید. واضحه هرچقدر که سوالهای شما دقیق‌تر و جزئی‌تر باشه، جواب‌های بهتری هم تحویل می‌گیرید.

چت جی‌پی‌تی برخلاف تهدیدهایی که در رابطه با هوش‌مصنوعی پیشرفته‌ مطرح میکنن بیشتر مثل یه دستیار پیشرفته می‌مونه که میتونید خیلی جاها ازش استفاده کنید، مثلا:

  • تولید محتوا،
  • نوشتن تبلیغات برای یک محصول،
  • پشتیبانی و پاسخ به سوالات مشتری‌ها در وبسایت‌،
  • حل معادلات ریاضی و نوشتن مشقاتون!
  • اینکه مشخصاتتون مثل قد و وزن و بیماریتون رو بدین و ازش بخواین یه رژیم غذایی براتون بنویسه،
  • پیدا کردن اشتباهی توی کدتون که هرکار کردید نتونستید از پسش بربیاید،
  • یا نوشتن یه شعر ساده و قشنگ برای تولد دوستتون که اسمش هم توش باشه. مثلا من ازش خواستم برای تولد دوستم که اسمش فرشتس یه شعر چهارخطی بنویسه:

A friend like Fereshteh is hard to find
With a heart so pure and kind
On your birthday, may your wishes come true
And may happiness always surround you

و خلاصه میتونید از شیر مرغ بگیر تا جون آدمیزاد ازش درخواست داشته باشید!

بیخود نیست که گوگل یه سری از سوالهای استخدامیش رو به ChatGPT داده و گفته میتونه اونو بعنوان یه مهندس درجه سه تو کمپانیش استخدام کنه!

خب حالا که تا اینجای متن اومدین بیاید به سوالی که اول متن پرسیدیم برگردیم، اینکه چی این چت‌بات رو از بقیه چت‌بات‌ها متمایز میکنه؟!

با اینکه جواب این سوال رو توی توضیحاتم دادم، اما بیاید این سوال رو با خود چت‌جی‌پی‌تی مطرح کنیم و ازش بخوایم جواب این سوال رو در حد فهم یه آدم هفده-هجده ساله بهمون بده (سنی که توش نه زیاد میدونیم و نه کم).

چت جی‌پی‌تی میگه:

ChatGPT یک چت بات مجهز به هوش مصنوعیه که در مقایسه با بقیه چت‌بات‌ها به شما امکان تجربه شخصی‌تری رو می‌ده. از پردازش زبان طبیعی یا NLP برای درک و جواب دادن به سوالای شما استفاده میکنه و این کار رو خیلی با ظرافت و شبیه به انسان انجام میده تا چت جذاب‌تری رو برای شما رقم بزنه!

علاوه بر این، ChatGPT همیشه در حال یادگیریه و سعی میکنه جوابهاش رو از طریق خودآموزی حرفه‌ای‌تر کنه؛ این یعنی به مرور زمان حتی می‌تونه پاسخ‌های بهتر و دقیق‌تری بده و تمام اینها باعث می‌شه در مقایسه با چت‌بات‌های دیگه که قابلیت‌های محدودتری دارن، منبع اطلاعاتی مطمئن‌تری باشه و بیشتر کمکتون کنه.

مرسی که تا اینجا همراهمون بودین. شما هم اگه مثل من تجربه جالب و بامزه یا خفنی از چت کردن با این بات دارین برامون توی کامنتا بگید.

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید